content

Bogføring

2020

Hadbjerg Tømrerfirma gør hverdagen nemmere med IT-værktøjer

Hadbjerg Tømrerfirma fandt gennem BASIT's rådgivningsproces netop det IT-værktøj, der passede til deres forretning.

Hadbjerg Tømrerfirma har mere end 70 års erfaring inden for tømrer- og snedkerfaget, og drives i dag af 3. generation Mikkelsen. Tømrerfirmaet beskæftiger mellem 15 og 20 medarbejdere, og udfører tømrer- og snedkeropgaver i hele Østjylland.

Inden Hadbjerg Tømrerfirma startede samarbejdet med BASIT havde Christina og Claus Mikkelsen deltaget på den årlige Dansk Byggeri IT-messe.

IT-messen gav et godt indblik i IT-markedet, og de muligheder IT-værktøjer havde for at gøre deres hverdag lettere.

Efterfølgende havde Hadberg Tømrerfirma kontakt til forskellige IT-leverandører og så mange løsninger. Men de var i tvivl om hvilke IT-værktøjer, der bedst passede ind i deres virksomhed.

Tidsbesparende beslutning
Vi havde brugt meget tid i forvejen på at undersøge markedet inden kontakten med BASIT. Vi vurderede, at det hurtigt ville tjene sig ind at bruge hjælpen. Og at BASIT er anbefalet af Dansk Byggeri gjorde kun beslutningen lettere, fortæller Christina Mikkelsen fra Hadbjerg Tømrerfirma.

Hadbjerg Tømrerfirma fik hurtigt og præcist sammen med BASIT defineret virksomhedens egentlige IT-behov i en IT-handlingsplan, hvor det blev afklaret - i prioriteret rækkefølge - hvor og hvilke processer i virksomheden det gav mest værdi at sætte strøm til.

"Vi havde et umiddelbart behov for at få samlet alle billeder, mails og dokumenter til en sag ét sted. Vi havde intet IT til at styre produktionen med, så der blev brugt meget tid på manuelt at sørge for at alle billeder, mails og dokumenter blev samlet de rigtige steder - det involverede typisk at tingene skulle findes flere forskellige steder" , fortæller Christina

Udfordring
Hadbjerg Tømrerfirma havde mange papirbaserede arbejdsgange. Fx når Claus var ude på en besigtigelse og tog billeder, lavede noter og opmålinger. Det foregik dels på papir, dels med billeder på telefonen.

Når han kom hjem på kontoret, krævede det et stort arbejde at få samlet noter, printe og hente billederne ud af telefonen.
Det hele blev samlet i en plastiklomme. Når han bestilte materialer blev bestillingen også lagt ned i plastiklommen for at have sagen samlet. Tilbud blev printet og lagt i plastiklommen. Den svend som skulle udføre sagen fik en kopi af plastiklommens indhold.

Løsning
I dag opbevares alle informationer i én produktionsstyringsløsning, som er målrettet byggebranchen.

Uanset om man er på byggepladsen eller kontoret, er det muligt at få fat i billeder, notater og opmålinger mv., og alle nye informationer som kommer til undervejs i forhold til fx registrering af tid og materialeforbrug bliver også lagt direkte på sagen. Alt i alt bedre overblik og en bedre økonomisk styring.

Styrede dialogen med IT-leverandørerne
BASIT arrangerede tre møder med IT-leverandører, der alle matchede Hadbjergs krav og behov til en ny løsning.

"Det havde stor værdi for os at se de tre løsninger demonstreret i forhold til vores behov og krav. Det var også godt at have BASIT med på møderne. De havde styr på de forskellige løsninger og holdt IT-leverandørerne på sporet i forhold til de funktioner vi havde brug for. Vi koncentrere os derfor udelukkende om at se løsningerne, og var ikke bekymrede for at misse noget omkring funktionaliteterne" Christina Mikkelsen, Hadbjerg

Det var ikke svært for Hadbjerg Tømrerfirma at beslutte sig for deres nye IT-værktøj efter at de modtog anbefalingen fra BASIT, hvor tilbuddene var sammenlignet med hinanden og der var lavet en budget på hver af løsningerne for de kommende 3 år.

"Vi glæder os til at komme i gang med den nye løsning og få høstet mange af de tidsbesparende fordele, der følger med denne IT-investering"
Christina Mikkelsen, Hadbjerg Tømrerfirma